Gratis levering med

FRI HJEMLEVERING I HELE NORGE MED

+60.000 SOLGTE I NORDEN

Hjem / Nyheter/Blogg

WellO2

Enkel pustetrening hjelper ved rehabilitering av covid-19

Enkel pustetrening hjelper ved rehabilitering av covid-19

Å trene luftveismuskulaturen kan forkorte rehabilitering etter covid-19 og også være forebyggende for å redusere risikoen for intensiv pleie for sykdommen. Det er på høy tid at helsetjenesten anbefaler regelmessig pustetrening, både for pasienter som trenger å restituere seg fra covid-19 og pasienter i forskjellige risikogrupper, skriver Anssi Sovijärvi og Bo Lundbäck i Göteborgs-Posten 22/2, 2021.

Restitusjon fra akutt lungebetennelse forårsaket av det nye koronaviruset kan ta flere uker eller måneder. Risikoen for å trenge sykehusomsorg og i verste fall intensiv behandling er høy hos eldre mennesker som allerede har en lungesykdom som KOLS, astma eller dårlig hjertefunksjon. Intensiv pleie for koronapasienter med abdominal fedme er ofte nødvendig, da koronavirus svekker elastisiteten i lungene og dermed belaster funksjonen til mellomgulvet. I tillegg reduseres oksygenopptaket i lungene og respirasjonsarbeidet økes.

Forverres gradvis

Pusteevnen vår forverres gradvis med alderen. En 70 år gammel person har normalt mindre enn 60 prosent av kraften i luftveismuskulaturen, sammenlignet med kraften hos mennesker i 20-årene. Lungevolumet avtar også når brystet blir stivere og elastisiteten i lungevevet reduseres. Når vi er 70 år har vi bare 65 prosent av ventilasjonskapasiteten vi hadde som 20-åringer. Dette er en viktig årsak til at personer over 70 år tilhører risikogruppen for alvorlig sykdom hos covid-19.

Covid-19 kan forårsake alvorlige pusteproblemer og mangel på oksygen i blodet. Sykehusopphold og behovet for intensivbehandling for covid-19 kan motvirkes gjennom pustetrening, ifølge en omfattende amerikansk rapport publisert i september 2020 i American Journal of Medicine. Pasienter som har trent pusten har sannsynligvis lavere risiko for å trenge intensivbehandling og kan komme seg raskere etter sykdommen.

"Det er viktig å puste relativt dypt, som for eksempel under anstrengende trening eller når du synger"

Flere studier har allerede blitt publisert som viser at respiratorisk rehabilitering kan redusere pustebesvær, kortpustethet, hoste og slimproduksjon fra luftveiene etter akutt covid-19 hos pasienter som har blitt pleiet på sykehus. Lungefunksjonen forbedres, og gassutvekslingskapasiteten øker raskere. I følge en velkontrollert klinisk studie av pasienter med covid-19 forbedret lungefunksjonen seg raskere hos pasienter over 65 år, gjennom respiratorisk rehabilitering, sammenlignet med en kontrollgruppe der pasienter fikk pleie uten åndedrettstrening. Fysisk ytelse og livskvalitet ble også bedre og mental angst ble lindret.

European Respiratory Society (ERS) og American Thoracic Society (ATS) har også publisert en rapport som anbefaler lungerehabilitering for pasienter med covid-19 etter sykdomsperioden. Programmet skal utføres på alle pasienter med nedsatt lungefunksjon eller pasienter som ennå ikke har normal lungefunksjon etter hjemkomsten. Programmet innebærer regelmessig pustetrening.

Enkelt hjemme

Pustetrening utføres vanligvis med apparater som trener musklene som brukes under innånding og utånding gjennom motstand. Det kan være en såkalt PEP-flaske, som man puster inn i. Ved astma, KOLS og abdominal fedme er en kombinert utånding- og innåndingstrening mest effektiv. Det er enkelt å bruke pusteapparat for trening hjemme. Det er viktig å puste relativt dypt, for eksempel når du trener fysisk eller synger. 5-10 minutter pustetrening hver dag er nok. Etter en måned har kapasiteten blitt så bra at du kan gå ned til tre ganger i uken når du gjør pusteøvelsene.

Ulike studier har vist at levetiden til sars-cov-2-viruset på neseslimhinnen ble betydelig forkortet når slimhinnetemperaturen og den relative fuktigheten ble hevet noen få grader. Ved kjøligere temperaturer økte virusets levetid. Innånding av varmtvannsdamp i kombinasjon med trening kan være forebyggende og samtidig redusere risikoen for å bli smittet med viruset.

Lettere å hoste opp

Innånding av varm damp har også en god effekt på funksjonen til slimhinnene i luftveiene. Produksjonen av slim i bronkiene øker ved for eksempel KOLS og astma. Dampen forbedrer luftfuktigheten i luftveiene og gjør slimet mer flytende og lettere å hoste opp.

Det er mye som tyder på at det er viktig at spesielt personer som tilhører risikogruppen for covid-19 - over 70 år, har abdominal fedme, KOLS, astma eller hjertesykdom - skal gjøre regelmessige pusteøvelser hjemme for å motvirke alvorlig former for sykdommen.

Nå må helsetjenesten ta enkel pustetrening på alvor - det er flere liv å redde her samtidig som livskvaliteten kan økes og rehabilitering forkortes for pasienter med covid-19!

Anssi Sovijärvi professor emeritus ved klinisk fysiologi University of Helsinki

Bo Lundbäck professor emeritus i klinisk epidemiologi av lungesykdommer Universitetet i Göteborg

Artikkelen er publisert i Göteborgs-Posten 22. februar 2021.

Finlands suksessrike produkt hjelper nordmenn å puste bedre

Styrker pusten og renser luftveiene. WellO2-pusteapparatet er solgt i over 50.000 eksemplarer i Finland og er nå også tilgjengelig i Norge og resten av Norden.

Det nye pusteverktøyet WellO2 har vært vellykket i Finland og lanseres nå i Sverige og resten av Norden. WellO2 er en innovasjon som forbedrer pusteevnen og bremser aldringen av pusten.
- Det blir umiddelbart lettere å puste, sier Ilpo Kuronen, vitenskapelig ekspert for WellO2.

Her kan du bestille WellO2 >>

WellO2 pusteapparatet er utviklet i Finland, og er en kombinasjon av to vitenskapelig påviste metoder:
1 Pusting med motstand
2 Innånding av varm vanndamp

– Det unike med WellO2 er at den kombinerer disse to etablerte måtene å forbedre evnen til å puste og luftveienes tilstand, sier Ilpo Kuronen, doktorgrad i klinisk biokjemi og vitenskapelig ekspert for WellO2.

Motvirker aldring av pusten
Effekten av WellO2 er både kortsiktig og langsiktig.
- Det føles umiddelbart at det blir lettere å puste fordi dampen åpner og rengjør luftveiene for slim og partikler. Den varme dampen kan også lindre irritasjon i luftveiene, forklarer Ilpo Kuronen.

På sikt vil pusteevnen forbedres
– Lungekapasiteten forverres med alderen. Fra fylte 65 år reduseres muskelstyrken med 1,5-2 prosent hvert år. Når luftveismusklene svekkes, blir vi lettere kortpustet, brystetkassen blir mindre elastisk, kroppsholdningen er dårligere og mellomgulvet fungerer ikke optimalt.
– I en alder av 80 år har vi normalt bare halvparten av pusteevnen vi hadde som 20-åringer. Men pusteopplæring med WellO2 kan bryte den negative spiralen og redusere prosessen.

Hvordan trene: "Noen minutter er nok"
Trening med WellO2 er enkelt. Du setter deg ned og trekker pusten dypt gjennom et munnstykke som har en justerbar motstand. Samtidig puster du inn varm vanndamp.

– Det er en trygg treningsform, du kan sitte i fred og ro ved kjøkkenbordet og trene i ditt eget tempo - noen minutter er nok. Trening helst en eller to ganger om dagen som en rutine, men noen økter i uken gjør også en forskjell, sier Ilpo Kuronen.

 

Trening med motstand er en etablert måte å forbedre pusten din på, som har blitt beskrevet i vitenskapelige studier siden 1980-tallet.
– Pustemusklene styrkes, luftveiene utvides og lungeventilasjonen blir bedre, jevnere og mer effektiv. Dette er funnet i studier med blant andre pasienter som har astma og KOLS (kronisk obstruktiv lungesykdom), sier Ilpo Kuronen.

Hjelper med utvinning etter covid-19
Regelmessig bruk av WellO2 reduserer også risikoen for infeksjoner:
–Innånding av varm damp forbedrer tilstanden til slimhinnene i øvre luftveier, og en sunn slimhinne kan beskrives som kroppens egen brannmur mot infeksjoner. Tilstanden til slimhinnen og flimmerhårene er veldig viktig i kampen mot virus og andre partikler.

Nye studier viser at pusteopplæring også hjelper med restitusjon etter covid-19 og at pustetreningen kan redusere risikoen for intensiv pleie for sykdommen – les mer om dette. >

Her kan du bestille WellO2 >>

Brukes hovedsakelig av eldre
Pusteverktøyet WellO2 ble lansert i Finland i 2016 og har vært veldig etterspurt. Spesielt eldre mennesker bruker den til å styrke pusten, bli mindre kortpustet og få mer energi.

Men WellO2 er også populær blant idrettsutøvere og mosjonister som ønsker å prestere bedre ved å øke pusteevnen. Den finske langrennsløperen Krista Pärmäkoski har brukt WellO2 regelmessig siden 2016.



- WellO2 har blitt en naturlig del av treningsrutinen min og er et åpenbart reisefølge under konkurranser og treningsleirer, sier Krista, langrennsløperen som har tre OL-medaljer og seks VM-medaljer hjemme i premieskapet.

Bestill WellO2 her >>

Slik fungerer WellO2
Du fyller apparatet med kaldt drikkevann og stiller inn motstand og temperatur, som begge kan justeres. Start med det laveste nivået på begge.
Tren deretter ved å puste rolig gjennom munnstykket. 5-15 repetisjoner er nok.
• Når du puster ut gjennom motstanden i munnstykket, utvides luftveiene og ekspirasjonsmusklene styrker seg, noe som gjør det lettere å puste.
• Når du inhalerer gjennom motstanden, styrker inspirasjonsmusklene mens den varme vanndampen åpner og renser luftveiene for slim og partikler.

Aulis oppfant WellO2
Innovatøren bak WellO2 er finnen Aulis Kärkkäinen, 69, som har hatt alvorlig astma hele livet og oppdaget at to ting lindret:
• Pust med motstand (for eksempel gjennom en slange i en vannfylt flaske)
• Dampbadstue
Kan de to metodene kombineres? Aulis lurte på og begynte å tegne på et apparat. Han bygde den første prototypen i 2008 og begynte å bruke den daglig. Han samlet til slutt et team som bygde en ekte prototype kalt WellO2. Produktet ble videreutviklet sammen med medisinske eksperter i 2014. I dag er hans idé en globalt patentert teknologi som har solgt over 50 000 eksemplarer - og som Aulis drar stor nytte av:
- Jeg har brukt min egen metode hver dag i over ti år og føler meg bedre enn da jeg var ung. Pusten min i dag er som en idrettsutøver og 10 prosent bedre enn da jeg var i 40-årene.

Ny metode: Slik kan du forbedre pusten din

Trygg og effektiv trening som kan utføres når du sitter i fred og ro ved kjøkkenbordet. Å trene noen minutter om dagen er nok med pusteapparatet WellO2.

Pusten forverres med alderen. I en alder av 80 år har vi bare 50 prosent av pusteevnen vi hadde som 20-åringer.
Men enkel pustetrening kan bremse prosessen.
- Det nye pusteapparatet WellO2 er veldig effektivt og enkelt å bruke. Du kan sitte ved kjøkkenbordet og trene - og noen minutter om dagen er nok, sier Ilpo Kuronen, vitenskapelig ekspert for WellO2.

Her kan du bestille WellO2 >>

Med alderen synker lungekapasiteten, brystet blir stivere og pusten er mindre effektiv. Åndedrettsmusklene svekkes, og vi blir lettere andpustne.
- En 80-åring har normalt bare halvparten så mye pusteevne som en 20-åring. Dette er en grunn til at eldre mennesker tilhører risikogruppen for covid-19, sier Ilpo Kuronen, doktorgrad i klinisk biokjemi og vitenskapelig ekspert for WellO2.


"Dessverre ikke så kjent at vi trenger pustetrening"
Regelmessig pustetrening er en effektiv måte å bremse prosessen på.

- Vi vet alle at vi trenger å mosjonere - gå, sykle eller trene på andre måter - for å opprettholde helsen vår gjennom årene. Det er like viktig å trene luftveismuskulaturen, men dessverre er det ikke så kjent. Det kan også være vanskelig å vite hvordan man trener disse musklene effektivt, sier Ilpo Kuronen.

Hjelper 50 000 finner å puste bedre
WellO2 pusteopplæringsapparat er en finsk innovasjon, utviklet for å styrke luftveismusklene på en allsidig måte. Produktet er en stor suksess i Finland, der det har solgt over 50 000 eksemplarer.

- WellO2 er en globalt patentert teknologi som kombinerer to velprøvde metoder: Puste med motstand og innånding av varm vanndamp, sier Ilpo Kuronen og fortsetter:
- Treningen er veldig enkel. Du setter deg ned og trekker pusten dypt gjennom et munnstykke som har en justerbar motstand. Samtidig puster inn varm vanndamp. Det er nok å trene noen minutter hver gang. Tren en eller to ganger om dagen som en rutine - men noen økter i uken gjør også en forskjell.

Hvilket resultat gir treningen?
Ilpo Kuronen snakker om tre effekter:
Økt pusteevne
Pustemuskulaturen styrkes og pusten blir mer effektiv på sikt. Lungeventilasjon blir bedre og jevnere, og oksygenopptaket i lungene forbedres. Brystkassen blir mer bevegelig og mellomgulvet fungerer bedre. Kortpustethet reduseres.
Umiddelbart lettere å puste
Fuktigheten øker i slimhinnene, noe som betyr at luftveiene lettere transporterer slim og partikler bort. Det blir umiddelbart lettere å puste, for eksempel ved astma eller bronkitt.
Redusert risiko for infeksjoner
Luftveiene blir regelmessig oppvarmet og fuktet av dampen, noe som forbedrer tilstanden til slimhinnene og reduserer risikoen for at virus og infiserte partikler fester seg. Dette bidrar til mindre irritasjon i luftveiene og redusert risiko for infeksjoner.

Hjelper med utvinning etter covid-19
Å puste med motstand er en etablert metode for å forbedre pusten og redusere kortpustethet som har blitt beskrevet i vitenskapelige studier siden 1980-tallet.
- Pusteevnen forbedres - dette er funnet i studier med blant andre pasienter som har astma og KOLS (kronisk obstruktiv lungesykdom).

Nye studier viser at pustetrening også hjelper med restitusjon etter covid-19, og at treningen kan redusere risikoen for intensiv pleie for sykdommen - les mer om dette.

Trygg trening for eldre
Pusteapparatet WellO2 er en trygg og effektiv treningsmetode for eldre mennesker som kanskje ikke alltid kan gå ut og gå eller sykle, understreker Ilpo Kuronen.
- Jeg kan anbefale det til alle som vil forbedre pusten. Både mennesker som lider av forskjellige typer pusteproblemer og sunne mennesker har stor nytte av å begynne å trene pusten.

Bestill WellO2 her >>

Pust med WellO2 eller med PEP-flaske, hva er forskjellen?
Les her >>


Slik trener du med WellO2 - trinn for trinn

1. Fyll apparatet med kaldt drikkevann og koble det til en stikkontakt.
2. Velg motstand og ønsket damptemperatur som er nådd etter omtrent to minutter.
3. Start pustetreningen.

Pust ut gjennom munnstykket
Pust inn som vanlig og ut gjennom munnstykket slik at du tømmer lungene. Slipp og inhaler som vanlig. Gjenta gjerne et par ganger.
Pust inn gjennom munnstykket
Pust rolig og kraftfullt gjennom munnstykket slik at du fyller lungene med den varme dampen, hold i noen sekunder før du slipper munnstykket og pust fritt. Gjenta gjerne et par ganger.

Etter en stund kan du prøve å gjøre øvelser der du vekselvis puster inn og ut av munnstykket.

Pust ut og ut gjennom munnstykket
Pust regelmessig, og pust ut gjennom munnstykket slik at magemuskulaturen aktiveres. Umiddelbart etter, gjør en like kraftig innånding i munnstykket. Gjenta 5-15 ganger eller det antallet som passer deg best. Hvis det føles for tungt, puster du som vanlig mellom hvert pust i WellO2. Tren i fred og ro i ditt eget tempo, trinn for trinn kan du øke treningen. Husk å sitte med en så rett holdning som mulig når du trener.
Du kan også bruke den medfølgende nesemasken og puste inn dampen gjennom nesen, noe som øker beskyttelsen av neseslimhinnen og lindrer nesetettheten.

4. Når du er ferdig, tøm vannet og skyll de løse delene som skal drypptørke. Etter 5-10 økter kan du kjøre rengjøringsprogrammet.

WellO2 er enkel og trygg å bruke fordi konstruksjonen med doble skall sørger for at det dannes jevn damp og at man ikke kommer i kontakt med varmt vann.


Fakta om WellO2
• WellO2 er en globalt patentert teknologi som kombinerer damppust med motstand ved innånding og utånding.
• Produktet har vært på det finske markedet siden 2016 og har solgt over 50 000 eksemplarer.
• WellO2 er ikke et medisinsk produkt. Hensikten er fremfor alt å trene luftveismuskulaturen gjennom en justerbar motstand i kombinasjon med innånding av varm damp.