Gratis levering med

FRI HJEMLEVERING I HELE NORGE MED

+60.000 SOLGTE I NORDEN

Hjem / Nyheter/Blogg / Taggede: luftveisinfeksjoner
Filtrer etter tagg:

Innleggene er tagget "luftveisinfeksjoner"

Hvordan skal WellO2-apparatet brukes til å puste bedre?

Hvordan skal WellO2-apparatet brukes til å puste bedre?

 

Mange spør, hva er egentlig den vanlige bruken? 

Det hender ofte at WellO2-apparatet anskaffes og brukes et par ganger, og det føles ganske behagelig, kanskje litt tungt, men det er en følelse av at det bare er et godt verktøy. Vel, er ikke dette en god måte å bruke WellO2 på?

WellO2 er først og fremst et pustetreningssapparat. Når det gjelder å trene muskler, må det gjøres regelmessig for å få mest mulig ut av det. Hvis vi sammenligner pustetrening med trening på treningsstudio, styrkes ikke musklene i et treningsstudio heller hvis du besøker det kun én gang. For å forbedre muskelstyrken kreves det jevnlig trening over tid.

Så vi anbefaler at når du får WellO2-apparatet, gjør du WellO2-trening i en måned, det vil si en øvelse minst en gang om dagen, men helst om morgenen og kvelden. I dette tilfellet vil du ha en betydelig effekt på muskeltilstanden i luftveiene i løpet av en måned, og du vil helt sikkert oppleve andre fordeler som du kanskje ikke engang har knyttet til svakhet i luftveiene.

Hvilke andre fordeler kan du forvente?

Gode ​​eksempler på slike er for eksempel snorking, som blir lettere når musklene i øvre svelg styrkes. Dermed, når kroppen slapper av om natten, begrenser svelget ikke lenger luftveiene om natten. En annen typisk fordel er at kortpustethetssymptomet lindres. Respiratoriske brukere har beskrevet at ytelsen klart har forbedret seg på bare en måned. Personer med neseproblemer har rapportert at bihulebetennelse har gått ned etter en måned med regelmessig bruk, og behovet for et dren i nesen eller andre behandlinger for nesepleie er mindre. Dette indikerer at muskelstyrken i nasopharynx har blitt bedre av pustetrening med WellO2 og nesemasken. Dette fører til økt muskelstyrke, luft sirkulerer bedre i nesen og at patogener ikke setter seg i nesen så lett. Pusting gjennom nesen er også noe mange beskriver blir bedre med jevnlig pustetrening.

Så hvordan fungerer egentlig WellO2-pustetreningen? 

WellO2-øvelsen begynner med en utblåsing i apparatet og deretter en innånding gjennom apparatet. Utblåsingen utføres først fordi mer damp genereres i apparatet på grunn av vannboblene som lages ved utblåsningen. Det er en god ide å gjenta disse pustesyklusene med 3 til 10 kontinuerlige pust. Bruk først en 0-motstand. Du kan gradvis øke motstanden, for eksempel etter en ukes vanlig bruk. Motstanden er trinnløs justerbar, og en liten rotasjon fra justeringsringen er alt du behøver å gjøre for å justere motstanden.

Selv bruker jeg ofte en 0-motstand om kvelden når jeg vil ha en behagelig trening før jeg legger meg, og en høyere motstand om morgenen når jeg føler meg energisk. En serie på 3 til 10 pust er bra å gjenta 2-3 ganger om morgenen og kvelden. Du kan justere temperaturen i 3 nivåer. For normal trening kan du bruke 1-punkts eller 2-punkts temperatur, avhengig av hva du føler deg mer komfortabel med. 3-punkts temperaturen kan brukes for å lindre symptomer ved forkjølelse eller influensa.

For å få mest mulig ut av WellO2-apparat, bør du bruke apparatet hver dag i en måned, helst om morgenen og kvelden. Hvis du derimot vil redusere bruken din etter første måneden, anbefaler vi at du allikevel fortsetter å bruke den regelmessig slik at pustemuskulaturen opprettholdes. Spesielt hvis du for eksempel har kronisk lungesykdom eller et snorkeproblem.

Legemidler som brukes mot luftveissykdommer kommer bedre inn i lungene hvis du pustetrener før du tar medisinen du inhalerer. Dette er fordi treningen åpner bronkiene og medisinen kommer dypere inn i bronkiene. Faktisk rapporterer mange at regelmessig bruk av WellO2 har redusert behovet for nødvendig inhalasjonsmedisin.

Hvis du lider av snorking, anbefaler jeg at du trener hver kveld. WellO2-trening om kvelden beroliger pusten og forbereder kropp og sinn for natten. Dette kan forbedre kvaliteten på nattesøvnen, men som også påvirker halsmuskulaturen slik at snorking reduseres. Hvis du ikke har en kronisk sykdom, bruk WellO2-apparatet regelmessig etter den første måneden, spesielt hvis du føler de første symptomene på forkjølelse, bihulebetennelse, får allergi eller irritasjon.

Hvis du vil forbedre din respiratoriske muskelstyrke, anbefaler jeg at du fortsetter treningen ved å øke pustemotstanden hver uke etter den første måneden. Å opprettholde muskelstyrke krever også regelmessighet i pustetreningen.

Så begynn å trene med 3-10 pust, inn og ut, og gjenta serien 2-3 ganger. Bruk først en 0-motstand. Tren helst om morgenen og kvelden, men minst en gang om dagen. Treningen holder luftveiene i form!

Skrevet av Katri Lindberg sykepleier og WellO2 produktsjef.

Katri har lang arbeidserfaring innen spesialsykepleie. Katri har jobbet som sykepleier og rehabiliteringsinstruktør for lungepasienter og har solid erfaring med ulike lungesykdommer og deres behandling og rehabilitering. I tillegg har Katri spesialkompetanse innen hjelpemidler for behandling av luftveissykdommer.

Kjøp WellO2 til deg selv: Trykk her

Fem tips for å komme i gang med pustetreningen!

Fem tips for å komme i gang med pustetreningen!
  1. Løft og hold WellO2

Når apparatet er utstilt, og du ser det hver dag, for eksempel på kjøkkenbenken, minner det seg selv om dets eksistens. Terskelen senkes når apparatet er lett tilgjengelig og nesten klar til bruk. Så er det bare å sette vann i apparatet, sette delene på plass og varme vannet i apparatet. Dette tar totalt ca. 2 minutter, noe som betyr at du bare behøver 2 minutters forberedelse for å starte øvelsene!

  1. Pusteøvelser med Wello, for eksempel mens du ser på TV

Nye flotte produkter blir ofte utelatt fordi bruken av produktene ennå ikke har blitt en del av den daglige rutinen, og bruken antas å ta tid fra resten av det “viktigere”. Å endre denne ideen er delvis selvinnlysende i hvilke ting du vil prioritere i livet ditt. Bedre respirasjon bør prioriteres i livet og ikke etterlates, ettersom det påvirker vår tilstand, trivsel og hverdagsliv, så gjør for eksempel Wello-pusteøvelser mens du ser på TV, slik at det ikke tar tid for noe annet “viktigere”.

  1. Merk tidene i kalenderen når du gjør pusteøvelser

En god måte å lage en uformell treningsrutine er å markere dagene og tidene for treningen i en kalender. Når du har merket av et bestemt tidspunkt for Wello-treningen i kalenderen, blir det synliggjort. Å følge en treningsplan, spesielt i begynnelsen, krever litt besluttsomhet, men litt etter litt vil du lære å gjøre Wello-treningen til en rutine, som for eksempel å pusse tennene.

  1. Legg merke til trivselen etter trening

Prøv å gjøre Wello-pusteøvelser regelmessig hver dag i for eksempel to uker. Merker du en endring i tilstanden din? Er pusten lettere? Har trengselen kanskje blitt redusert? Sover du bedre? Er luftveisslim redusert? Sammenlign denne statusen med når du ennå ikke har brukt enheten regelmessig. Vil du gå tilbake til denne tilstanden? Du vil definitivt fortsette å bruke enheten regelmessig. 

  1. Les andres erfaringer og be om tips fra andre

Det er allerede mange andre brukere av WellO2 i Norge, og hver av dem har sin egen erfaring med å bruke apparatet. Erfaringene til andre likesinnede og de som sliter i samme situasjon motiverer dem til å begynne å bruke apparatet eller til å fortsette med øvelsene for å bedre pusten. Erfaringene til andre Wello-brukere kan leses på Facebook i WellO2-brukergruppen. 

Kjøp WellO2 til deg selv: Trykk her

Pusting med motstand ved luftveisinfeksjoner

Tilleggsinformasjon om luftveisinfeksjoner:

  • WellO2 skal ikke brukes av noen som er syk med influensasymptomer, ikke minst på grunn av den pågående pandemien Covid-19.
  • WellO2 er et verktøy for pustetrening, og hvis du har en luftveisinfeksjon med feber, bør du ikke utføre pustetrening, eller trene i det hele tatt.

WellO2 Care er tredje generasjons pustetreningsprodukt og bruker to velprøvde metoder: pusting med motstand og innånding av vanndamp.

Pusting med motstand er blitt studert i forbindelse med mange sykdommer, men studier på effekten av dampinhalasjon i forbindelse med luftveisinfeksjoner og allergier er også publisert. (Se referanseliste nedenfor).

WellO2s tiltenkte bruk er først og fremst pustetrening. WellO2 er ikke klassifisert som et medisinsk produkt fordi kliniske studier og evaluering ennå ikke er fullført.

Effektene av WellO2 er basert på pusting med motstand og innånding av vanndamp.

Pusting med motstand åpner luftveiene mens dampen øker fuktigheten i slimhinnene, noe som lindrer irritasjon av at slimet som har samlet seg, lettere kan fjernes fra luftveiene. Regelmessig pustetrening med motstand styrker pustemusklene.

Generelt er bruken av WellO2 ved milde feberfrie luftveisinfeksjoner trygg, og begrensninger for normal bruk har ikke vært nødvendig i de fleste tilfeller.

Ved alvorlige luftveisinfeksjoner, bør fysisk anstrengelse unngås. Under den feberfrie restitusjonen kan WellO2-trening med svært liten arbeidsmengde være fordelaktig ettersom det hjelper til å løse opp slim og åpne luftveiene. Selv da anbefaler vi at du konsulterer legen din på forhånd.

WellO2 har et spesielt renseprogram, som med varm damp inaktiverer mulige mikrobielle forurensninger. De avtakbare delene kan også rengjøres med programmet.

Hvis du er frisk uten symptomer på luftveisinfeksjoner
Bruk enheten i henhold til bruksanvisningen.

Slimhinnene i luftveiene er de viktigste forsvarsmekanismene mot eksterne mikroorganismer. Velfungerende slimhinner er essensielle for å forhindre mikrobielle infeksjoner. WellO2 øker fuktigheten i luftveiene sine og hjelper til med å transportere luftpartikler lettere ved å styrke slimhinnenes funksjon.

Regelmessig bruk av WellO2 åpner luftveiene og styrker pusten. Det gjør kroppen mer motstandsdyktig mot infeksjoner.

Hvis du lider av slimdannelse, hjelper WellO2 med å fjerne slimet fra luftveiene fordi innånding av den varme dampen bidrar til å fukte slimhinnene og forsterker bevegelsen oppover i luftveiene, som fjerner slimet. Slim fanger infiserte partikler og renser dem fra luftveiene. Nedsatt funksjon av slimhinnens rengjøringsmekanisme øker risikoen for luftveisinfeksjoner.

Hvis du har milde symptomer på luftveisinfeksjon
Hvis du ikke har feber og ellers føler deg bra, kan du bruke WellO2 Care. Vi anbefaler at du bruker den laveste motstanden for pustingen. Kontakt legen din hvis du har problemer, eller har spørsmål om hvordan du bruker produktet.

Regelmessig trening med WellO2 åpner luftveiene, og dampen hjelper til med å fjerne slimet og forurensningen fra luftveiene. Dette forbedrer luftstrømmen i lungene, noe som gjør pusten lettere.

 - Unngå intensiv pustetrening og fysisk aktivitet under sykdom.

 - Ved infeksjoner er hygiene viktig og hver nøye med å rengjøre enheten og dens deler etter hver bruk.

Hvis du har alvorlige symptomer på luftveisinfeksjon
Fysisk aktivitet anbefales ikke ved luftveisinfeksjoner. Derfor bør også pustetrening unngås. Du kan begynne å bruke WellO2 en uke etter at du ikke har hatt noen alvorlige symptomer. Deretter kan WellO2-trening med lav intensitet øke tiden for restitusjon. Følg instruksjonene fra legen din. Etter fullstendig restitusjon, kan du begynne å bruke WellO2 normalt igjen.

Hvis du har uavklarte eller uklare lungekomplikasjoner*
Hvis du har uavklarte eller uklare lungekomplikasjoner eller har luftveis- eller hjertesymptomer som krever legehjelp, må du ikke bruke WellO2 før du konsulterer legen din.

 Ikke bruk WellO2-pleie i disse tilfellene:
- Pneumothorax
- barot traumer
- åpne sår i ansiktet, brystet eller magen.
- ubehandlet lungeemboli

Kontakt du lege hvis du har eller mistenker at du kan ha:
- raskt forverrende astma eller KOLS
- akutt luftveisinfeksjon i kombinasjon med feber
- på slutten av svangerskapet
- tendens til å lide av neseblod
- alvorlig hjertesykdom
- nylig infarkt eller lungeemboli
- arteriell aneurisme
- veldig høyt blodtrykk
- epilepsi

 

 LIST OF REFERENCES

  1. Tyrrell D., et al. Local hyperthermia benefits natural and experimental common colds. 1989, 298:1280-3
  2. Conti C., et al. Antiviral effect of hyperthermic treatment in rhinovirus infection. Antimicrob Agents Chemother1999;43(4):822-9.
  3. Sebastian L., et al. The effect of local hyperthermia on allergen-induced nasal congestion and mediator release. J Allergy Clin Immunol 1993, 92:850-6.
  4. Desrosiers M. et al. Treatment with hot, humid air reduces the nasal response to allergen challenge. J Allergy Clin Immunol 1997, 99:77-86.
  5. Foxman et al. Two interferon-independent double-stranded RNA induced host defence strategies suppress the common cold virus at warm temperature. PNAS, July 26, 2016, vol. 113, no. 30.
  6. Foxman et al. Temperature-dependent innate defence against the common cold virus limits viral replication at warm temperature in mouse airway cells. PNAS, 2015, vol 112, no: 3.
  7. Jing J.C. et al. Scientific REPORTS | 7: 8522 | DOI:10.1038/s41598-017-08968-x. Visualization and Detection of Ciliary Beating Pattern and Frequency in the Upper Airway using Phase Resolved Doppler Optical Coherence Tomography 2017.
  8. Vora S.U. et. al. Effect of Steam Inhalation on Mucociliary Activity in Patients of Chronic Pulmonary Disease. Indian J Chest Dis Allied Sci, 1993, 35 (1), 31-4 Jan-Mar .
  9. Pick HJ., et al. P25 Inspiratory muscle training (IMT) for adults discharged from hospital with community acquired pneumonia (CAP) – a feasibility study. Thorax, 2018, 73, Issue Suppl 4.
  10. Björkqvist M., et al. Bottle-blowing in Hospital-treated Patients with Community-acquired Pneumonia. J Scand Inf. Dis. 1997, 29/1.

Kjøp WellO2 til deg selv: Trykk her